7 veel gemaakte beginnersfouten in de sportschool

Je gaat beginnen met trainen in de sportschool. Hoe weet je wat je wel en wat je niet moet doen? In dit artikel geef ik je 7 veel gemaakte beginnersfouten in de sportschool, zodat jij in ieder geval weet wat je niet moet doen!

Te hard van stapel lopen

Een van de veel gemaakte beginnersfouten in de sportschool is dat je te hard van stapel loopt. In het begin ben je meestal erg gemotiveerd, wat een valkuil kan zijn. Het is bijvoorbeeld iets te veel van het goede als je meteen vijf keer per week twee uur lang in de sportschool gaat trainen.

Als je start met sporten, begin dan eens met 1-2 keer per week. Van daaruit kan je gaan opbouwen. Let er ook op dat je tijdens de trainingen zelf niet te hard van stapel loopt en genoeg rust neemt tussen de oefeningen en de verschillende sets per oefening. Vaak zie ik mensen in de sportschool die 3 setjes binnen 3 minuten erop hebben zitten. Het is belangrijk om tussen de sets rust te nemen, omdat je dan genoeg energie hebt voor de volgende. Is het niet nodig om minimaal een minuut te rusten, dan train je hoogstwaarschijnlijk niet hard genoeg 😉

Als je weinig tijd hebt, dan kan je overwegen om oefeningen te combineren. Dat noemen ze ook wel supersets. Met supersets combineer je dus twee verschillende oefeningen. Belangrijk is om twee verschillende spiergroepen per oefening te trainen, zodat je jezelf voldoende hersteltijd geeft.

Te zwaar of juist te licht trainen

Dit punt kan twee kanten op. Je hebt mensen die te zwaar gaan trainen en je hebt mensen die te licht gaan trainen. Beide leveren weinig tot geen resultaat op. Wanneer je te zwaar traint, gaat dit vaak ten koste van de techniek en uitvoering. Hetzij dat je niet een volledige beweging maakt of dat je zelfs een gevaarlijke positie hebt tijdens de oefening. De spieren worden op deze manier niet optimaal belast en je moet nog uitkijken dat je niet ook nog een blessure ontwikkelt

Als je te licht traint, dan zal je ook weinig resultaat in de vorm van spieropbouw behalen. Dit omdat je jezelf niet genoeg uitdaagt. Als je elke keer op hetzelfde gewicht traint, dan zal je hoeveelheid spiermassa ook hetzelfde blijven. Let er dus op dat je op het juiste gewicht traint, wat uitdagend voor je is, maar je wel de juiste uitvoering behoudt.

Lees ook: Sporten, waarom zou je?

Te moeilijke oefeningen willen doen

Er zijn ontelbaar veel oefeningen die je in de sportschool kan doen. Dat betekent niet dat je ze gelijk de eerste week allemaal moet kunnen. Begin bijvoorbeeld eerst met apparaten die een vaste beweging hebben. Op deze manier leer je de juiste techniek aan, kan je niet te veel rare bewegingen maken en zal de kans op blessures dus ook kleiner zijn.

Wanneer je deze een aantal weken achter elkaar hebt gedaan, dan ga je naar losse oefeningen met gewichten. Zo is de stap wat kleiner en bouw je op een verantwoorde manier je ervaring en training op.

Trainen in de verkeerde volgorde

Een andere veelgemaakte beginnersfout in de sportschool is dat men veel spiergroepen door elkaar traint.

Het is bijvoorbeeld niet aan te raden om eerst je armspieren te trainen en dan je rugspieren. Wanneer je armen al aan het begin van de training uitgeput zijn, dan kan je niet zwaar genoeg trainen om spiergroei in je rug te stimuleren. Het is beter om te beginnen met grote spiergroepen (zoals je rug, borst en benen) en dan naar de kleinere spiergroepen te gaan (zoals je schouders, armen en kuiten).

Het is dus belangrijk om na te denken over hoe je je training indeelt. Waar begin je mee en waar sluit je je training mee af? Als beginner zou ik je aanraden om te werken met full body workouts. Dit zijn trainingen die focussen op het hele lichaam. Focus daarbij dus eerst op de grote spiergroepen en daarna de kleinere spiergroepen.

Te snel resultaat willen zien

De welbekende uitspraak ‘Rome is niet in een dag gebouwd’ geldt ook in de sportschool. Het kost tijd om spiermassa en kracht te ontwikkelen. Wees dus realistisch in je verwachtingen en focus op de langere termijn.

Geef jezelf tijd om je lichaam te trainen en begin niet een maand voor je zomervakantie met de verwachting dat je dan ineens veel spiermassa kan showen op het strand.

Spiermassa opbouwen, afvallen, strakker worden; het kost allemaal tijd, energie en consistentie.

Niet consistent zijn

Zoals ik in de vorige alinea heb aangegeven, is het van belang dat je accepteert dat je lichaam veranderen een bepaalde tijd duurt. Het is een investering die je qua tijd, energie en geld moet maken om een fittere en gezondere jij te bereiken.

Het is daarom ook belangrijk om consistent te blijven sporten. Liever elke week 1-2 keer dan twee weken lang 5 keer per week en daarna een poos niet. Hoe consistenter je bent, hoe beter het resultaat zal zijn.

Geen plan hebben

Veel van bovengenoemde fouten kunnen worden gemeden door het opstellen van een plan. Het opstellen van een plan zorgt er voor dat je voorbereid de sportschool ingaat en veelvoorkomende fouten uit de weg gaat.

Hoe beter je plan, hoe beter je resultaat. Na het opstellen van een realistisch plan hoef je het alleen nog maar uit te voeren.

Geen beginnersfouten in de sportschool meer!

Ik hoop dat je door het lezen van dit artikel de meeste beginnersfouten in de sportschool kunt ontwijken. Ik wens je veel plezier en succes met het starten van je fitnessavontuur!

Kom je uit omgeving Apeldoorn en wil je wegwijs in de sportschool? Als personal trainer kan ik jou hier in begeleiden en verantwoord op weg helpen! klik hier voor meer informatie.

Lees ook: Eerste keer sportschool? 7 tips!

Nieuwsbrief

Schrijf je gratis in voor mijn nieuwsbrief en ontvang wekelijks content rondom voeding, training en leefstijl! 

Download gratis de snackgids 'snack bewust'!

Krijg ongewenst snacken onder controle met deze 10-daagse gratis challenge.