De schijf van vijf, wat is dat? Kan je dat eten?

De schijf van vijf is ontwikkeld door het Voedingscentrum om gezonde voeding concreet te maken. De schijf van vijf bestaat verrassend genoeg uit 5 vakken en geeft voor elk vak praktische tips. Gezonde producten vallen binnen deze schijf en ongezonde producten erbuiten.

1. Groente en fruit

In groente en fruit zitten veel vitamines, mineralen en vezels. Vitamines en mineralen zijn stoffen die onmisbaar zijn voor een goede werking van ons lichaam. Een tekort van een bepaalde vitamine of mineraal kan ons ziek maken. Denk hierbij maar eens aan vroeger toen zeelieden scheurbuik kregen omdat ze onvoldoende vitamine C binnenkregen, of bloedarmoede wanneer je onvoldoende ijzer binnen krijgt.

Vitamines en mineralen zijn stoffen die onmisbaar zijn voor een goede werking van ons lichaam.

Vezels zijn belangrijk voor een goede werking van de darmen. Ze houden vocht vast, waardoor de stoelgang soepel verloopt en je niet verstopt raakt. Verder verzadigen vezels goed waardoor je sneller en langer vol zit, en zijn ze belangrijk bij het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel en het verlagen van het cholesterolgehalte.

Wil je minder risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2? Eet dan dagelijks minimaal 250 gram groenten en 200 gram fruit!

2. Smeer- en bereidingsvetten

Ja vetten staan gewoon in de schijf van vijf… Je hebt ze namelijk dagelijks nodig! Er zijn verschillende soorten vet, de één gezonder dan de ander. Kies voornamelijk voor onverzadigde vetten.

Als bereidingsvetten kun je het beste kiezen voor:

  • Zachte margarine en halvarine op brood
  • Vloeibaar bak- en braadvet om in te bakken
  • Plantaardige oliën bevatten veel onverzadigde vetten en bevinden zich daarom in de schijf van vijf.

Als je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet heb je minder kans op hart- en vaatziekten. Deze producten leveren vitamines A, D en E. 

3. Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Nee, niet alleen mensen zoals Arnold Schwarzenegger hebben eiwit nodig. Ook mensen die weinig bewegen. Wel geldt hoe meer je beweegt hoe hoger je behoefte aan eiwit is. Ben je vegetariër of veganist? Dan heb je ook meer eiwitten nodig.

Eiwitten zijn niet alleen nodig voor de aanmaak van nieuwe cellen, maar ook voor het vervangen van bestaand eiwit. Alle weefsels in ons lichaam bevatten eiwitten, niet alleen de spieren. Het is dus erg belangrijk om een gezonde dosis eiwit binnen te krijgen!

Je kan dus trainen zoveel je wilt, maar als je onvoldoende eiwitten binnenkrijgt, zal je spierkracht en massa niet toenemen.

Eiwitten zijn essentieel voor de aanmaak van spierweefsel. Vooral sporters die veel en zwaar trainen, hebben daarom meer behoefte aan eiwitten. Als het lichaam onvoldoende eiwitten uit voedsel binnenkrijgt, zal het eiwitten uit de spieren gaan gebruiken om het tekort aan te vullen wat ten kosten gaat van de spiermassa. Je kan dus trainen zoveel je wilt, maar als je onvoldoende eiwitten binnenkrijgt, zal je spierkracht en massa niet toenemen.

Daarnaast krijg je met deze producten niet alleen eiwitten binnen, maar ook veel belangrijke vitamines en mineralen voor verschillende functies in het lichaam.

4. Brood, graanproducten en aardappelen

Nee… Koolhydraten zijn ook niet je vijand. Brood, graanproducten en aardappelen bevatten koolhydraten. Koolhydraten heb je nodig voor energie!

Naast koolhydraten bevatten deze producten ook veel belangrijke vitamines en mineralen.

Om in dit vak gezonde keuzes te maken is het van belang om voor volkoren producten te kiezen. Naast koolhydraten bevatten deze producten ook veel belangrijke vitamines en mineralen. Met een koolhydraatarm dieet maak je het jezelf erg lastig en heb je bovendien kans dat je tekorten loopt in bepaalde voedingsstoffen.

Wil je afvallen maar weet je niet hoe of wat? Neem contact met mij op en kijk wat ik voor je kan betekenen.

5. Dranken

Vocht is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darmen, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur. Vocht zit in eten en drinken.

Het meeste vocht krijgen we binnen via drinken.

We bestaan voor een groot deel uit vocht. Dit willen we graag zo houden, dus is het van belang dat je genoeg op een dag drinkt. Kies wel gezond. Een glas cola met 20 gram suiker is niet verstandig. Maar water, thee en af en toe een kopje koffie zijn gezonde keuzes!

Hoe gebruik je de schijf van vijf?

Welke hoeveelheid heb je nodig?

Het voedingscentrum adviseert om elke dag een bepaalde hoeveelheid te eten uit elk vak. Die aanbevolen hoeveelheden zijn per leeftijd en geslacht verschillend, omdat de ene persoon nu eenmaal iets meer nodig heeft dan de ander. De Schijf van Vijf voor jou geeft adviezen op maat.

Variatie binnen de vakken

Het Voedingscentrum geeft het advies om binnen de verschillende vakken te variëren, door binnen de groepen voedingsmiddelen die daar staan steeds iets anders te kiezen. Om dat te verhelderen zijn bepaalde groepen apart zichtbaar gemaakt in de afbeelding van de Schijf van Vijf.

Het Voedingscentrum heeft zelfs een app ontwikkeld om voor jezelf te checken of je gezond eet!

Het Voedingscentrum helpt jou graag bij het maken van gezonde keuzes. Het heeft zelfs een app ontwikkeld om voor jezelf te checken of je gezond eet. Deze app heeft de functie om producten te scannen. Vervolgens geeft de app aan of dit binnen of buiten de schijf valt. Ideaal voor mensen die gezonde keuzes willen maken, maar die  door de bomen het bos niet meer zien!

Meer weten over de schijf van vijf? Ga naar: www.voedingscentrum.nl

Meer lezen over afvallen?

Lees hier mijn 5 tips!

Gratis proefles?

Benieuwd of een personal trainer iets voor jou is? Ontdek het tijdens een gratis proefles!