Fulltime werk en bewegen? Zo werkt het!

Bewegen naast je fulltime baan… hoe doe je dat? Het draait allemaal om een juiste balans. Deze tips kunnen je helpen die balans te vinden, zodat je gefocust kunt blijven tijdens het werken, maar daarbuiten tijd hebt om te werken aan je gezondheid!

1. Bewegen met kleine aanpassingen

Het is moeilijk om tijd vrij te maken voor beweging als je een superdruk leven hebt. Een drukke baan, je huishouden en het gezinsleven… Wanneer blijft er tijd over? Voor je het weet, is het alweer weekend en ben je amper van je bureaustoel afgekomen.

Het kan helpen om kleine aanpassingen te maken in je routine, om zo toch actiever te worden. Een paar voorbeelden:

  1. Maak een kleine ochtendwandeling voor je je dag begint. Zo ben je niet alleen actief, maar heb je ook de kans je dag rustig te beginnen. Een ochtendwandeling kan ervoor zorgen dat je je hoofd even leegmaakt, of dat je juist in dat moment je drukke dag op een rijtje kan zetten. Hoe dan ook: je begint je dag een stuk minder hectisch dan wanneer je uit bed rolt, gehaast ontbijt en snel naar je werk vertrekt.
  2. Ga op de fiets naar je werk. Dit kan natuurlijk alleen als je (relatief) dichtbij je werk woont. Zo ben je in beweging, maar kost het je niet al te veel tijd. Een simpel rekensommetje: stel je voor dat je 10 kilometer van je werk vandaan woont. Met de auto zou je er dan, afhankelijk van de verkeersdrukte, in ongeveer 10 minuutjes zijn. Als je gaat fietsen, dan ben je ongeveer een halfuurtje bezig. Dit kost je dus ’s morgens en ’s middags maar 20 minuten langer dan dat je met de auto zou gaan. Dat is te overzien, toch? Probeer eens te starten met een of twee keer fietsen per week! Het kan al een enorm verschil maken voor je gezondheid.
  3. Maak een wandeling in je lunchpauze. Een lunchpauze is ideaal om wat beweging te pakken. In plaats van te lunchen voor je computer of in de kantine, neem je je boterhammen gewoon mee tijdens je wandeling. Daarnaast is het fijn om even uit je werkomgeving te stappen, om daarna met hernieuwde energie het werk weer op te pakken. Je zult zien dat er meer collega’s in zijn voor een rondje lopen!

2. Bewegen vanuit huis

Het heeft niet bij iedereen de voorkeur, maar een ‘home-workout’ kan ideaal zijn als je een druk leven hebt. Thuis trainen kan je doen wanneer je wilt en je hoeft er niet helemaal voor naar een sportclub of -vereniging. Het is ook ideaal als je kinderen hebt: zo hoeft er niemand op te passen als jij wilt sporten.

Je kunt op internet heel veel home-workouts vinden. Ook zitten er vaak video’s bij, zodat je de work-out mee kunt doen met de video. Zo kan je na een lange drukke dag gewoon vanuit huis wat oefeningen doen, waardoor je zonder al te veel geregel toch aan bewegen toekomt.

Thuis trainen kan met of zonder sportspullen en – apparatuur.

3. Bewegen met een personal trainer

Als je graag in beweging wilt blijven, dan kan een personal trainer net de stok achter de deur zijn die je nodig hebt. Je spreekt samen met de trainer af op welke dagen en uren je wilt trainen. Zo kan je zelf kiezen welke tijden haalbaar zijn.

Een van de vele voordelen van een personal trainer is dat hij het denkwerk voor je doet. Je bedenkt samen je beweegdoelen, en hij maakt hier een trainschema op maat bij. Ideaal dus! Je hoeft op deze manier niet zelf te bedenken welke oefeningen goed voor je zijn.

Ben je geïnteresseerd in een personal trainer in Apeldoorn? Bekijk hier wat ik voor je kan betekenen!

Tot slot

Het is heel belangrijk om te weten waarom beweging zo goed is voor je gezondheid. Als je dat weet, dan motiveert dat je om daadwerkelijk in beweging te komen. Benieuwd welke gezondheidsvoordelen sporten en bewegen hebben?

Lees ze hier!

Gratis proefles?

Benieuwd of een personal trainer iets voor jou is? Ontdek het tijdens een gratis proefles!