Gezond afvallen met deze 12 tips!

Wil je afvallen, maar hier geen spectaculair dieet voor volgen? Deze 12 tips gaan je helpen de strijd tegen de kilo’s aan te gaan! Op deze manier val je duurzaam en op een gezonde manier af, in plaats van zo snel en zo veel mogelijk gewicht kwijt te raken.

1. Sla je ontbijt niet over

Het ontbijt overslaan zal je niet helpen gewicht te verliezen. Op deze manier kan je essentiële voedingsstoffen mislopen. Daarnaast kan je in de loop van de dag een hongergevoel krijgen, waardoor je juist meer gaat snoepen. Een goed ontbijt is een gezond begin van de dag.

Hoewel er uitzonderingen zijn, is het voor de meeste mensen verstandig om dagelijks goed te ontbijten.

2. Eet regelmatige maaltijden

Door op regelmatige tijdstippen gedurende de dag te eten, verbrand je sneller calorieën. Het vermindert ook de verleiding om tussen door vet of suikerrijk eten te nuttigen.

Lees ook: “10 tips om ongezond snacken te voorkomen”

3. Eet voldoende groenten en fruit

Groenten en fruit bevatten weinig calorieën en vet, maar wel veel vezels – 3 essentiële ingrediënten voor succesvol gewichtsverlies. Ze bevatten ook veel vitaminen en mineralen.

4. Kom in beweging!

Beweging is de sleutel tot gewichtsverlies. Naast de vele voordelen voor de gezondheid, kan lichaamsbeweging helpen bij het verbranden van de overtollige calorieën die je niet alleen met de juiste voedingskeuzes kunt verliezen.

Zoek een activiteit die jij leuk vindt en die je in je dagelijks leven kunt toepassen.

Wellicht is het inschakelen van een personal trainer wel wat voor jou. Lees hier de voordelen.

5. Drink veel water

Mensen verwarren dorst soms met honger. Je kan uiteindelijk extra calorieën gaan eten, terwijl je eigenlijk gewoon een glas water nodig had.

Lees meer over water drinken als onderdeel van een gezond dieet

6. Eet vezelrijke voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen met veel vezels kunnen je helpen een vol gevoel te houden, wat perfect is om gewicht te verliezen. Vezels zitten alleen in plantaardig voedsel, zoals fruit en groenten, haver, volkorenbrood, bruine rijst en pasta, en bonen, erwten en linzen.

Meer weten over vezels? Lees het hier!

7. Lees etiketten

Als je weet hoe je voedseletiketten moet lezen, dan kan je voor de gezondere opties kiezen. Let hierbij op het aantal calorieën, maar kijk bijvoorbeeld ook naar de hoeveelheid suiker of verzadigd vet.

8. Gebruik een kleiner bord

Het gebruik van kleinere borden kan je helpen kleinere porties te eten. Door kleinere borden en kommen te gebruiken, kan je er geleidelijk aan wennen kleinere porties te eten zonder honger te lijden. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat de maag de hersenen vertelt dat hij vol zit, dus eet langzaam en stop met eten voordat je het gevoel heeft dat je vol zit.

9. Zet geen voedingsmiddelen op je verboden lijstje

Verbied geen voedingsmiddelen uit je dagelijkse voedingsschema, vooral niet de voedingsmiddelen die je lekker vindt. Het verbieden van voedsel zal er alleen maar voor zorgen dat je er meer naar gaat verlangen. Er is geen reden waarom je niet af en toe van een traktatie zou kunnen genieten, zolang je maar binnen uw dagelijkse hoeveelheid calorieën blijft. Het is overigens ook niet erg een keer over je aantal calorieën te gaan.

10. Leg geen voorraad junkfood aan

Om de verleiding te kunnen weerstaan, moet je niet te veel junkfood – zoals chocolade, koekjes, chips en zoete frisdranken – in huis hebben. Kies in plaats daarvan voor gezonde tussendoortjes, zoals fruit, ongezouten rijstwafels, haverkoeken, ongezouten of ongezoete popcorn en light- of zero frisdranken.

11. Drink minder alcohol

Een standaard glas wijn kan evenveel calorieën bevatten als een stuk chocolade. Na verloop van tijd kan te veel drinken gemakkelijk bijdragen aan gewichtstoename.

12. Plan je maaltijden

Probeer je ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes voor de week te plannen en zorg ervoor dat je je aan je toegestane aantal calorieën houdt. Het kan handig zijn om een wekelijkse boodschappenlijst te maken.

Heb je deze tips allemaal toegepast, maar lukt het je maar niet om af te vallen? Neem eens contact met me op, dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden!

Neem contact op

Gratis proefles?

Benieuwd of een personal trainer iets voor jou is? Ontdek het tijdens een gratis proefles!