Mijn 10 tips om ongezond snacken te voorkomen!

Misschien herken je het wel. Je bent druk bezig om een gezonde leefstijl te ontwikkelen. Overdag gaat het prima. Je laat dat taartje op je werk staan, eet volkoren boterhammen en doet geen suiker meer in je koffie. Het kost niet eens zo veel moeite. Totdat… Je ’s avonds na het eten ineens met een zak chips op de bank belandt.

Craving

Veel mensen hebben ’s avonds enorme zin om te snacken en ongezond te eten. Craving heet dat in het Engels. Eetlust. Niet perse trek of honger, maar gewoon zin om te eten. Het gevaar hiervan is dat je snel iets ongezonds erbij pakt, zoals chocola, chips of een biertje.

Op zich is er niets mis met af en toe lekker snacken, maar wanneer je bezig bent met bijvoorbeeld afvallen of een gezonde leefstijl, kan je er erg van balen als je toegeeft aan je cravings.

Hier mijn 10 tips voor iedereen die ongezond snacken wil minderen!

1. Eet voedzame maaltijden

Als je minder wil snacken, is het superbelangrijk dat je genoeg eet. Als je geen vol gevoel hebt, zullen je cravings naar snacks blijven komen. Eet naast eiwitten genoeg vetten en koolhydraten. Hoe veel je daarvan nodig hebt, is voor iedereen verschillend.

Mensen met een actieve leefstijl hebben meer voeding nodig dan mensen die bijvoorbeeld veel zitten. Bekijk hier hoe veel jij nodig hebt!

2. Verspreid je maaltijden over de dag

Het is beter om meerdere eetmomenten op een dag te hebben waarbij je wat minder eet, dan slechts drie maaltijden waarbij je veel eet. Dit zorgt voor een meer constante bloedsuikerspiegel en vermindert je eetlust.

3. Plan je eetmomenten in

Maak een planning voor jezelf. Wanneer eet je wat? Leg je tussendoortjes vast klaar, zodat je normale porties binnenkrijgt. Daardoor wordt de verleiding om nog meer te eten minder.

Als je je tussendoortjes van te voren hebt bedacht en klaargelegd, dan heb je wat om naar uit te kijken én je zal waarschijnlijk alleen dat eten.

4. Eerst water, de rest komt later

Drink veel water. Het werkt echt! Vaak als je denkt dat je honger hebt en op zoek gaat naar een snack, heb je vaak alleen maar dorst. Drink een glas water, wacht een kwartier en vraag jezelf dan af of je die snack nog wil. Grote kans van niet!

5. Vervang snoep voor fruit

Als je heel erg zin hebt in zoetigheid, vervang dan snoep voor iets gezonders. Neem wat druiven, een appel of een banaan. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel weer stijgt. Je kan ook kiezen voor een product met gezonde vetten, zoals een halve avocado of een handje cashewnoten.

6. Honger of gewoon verveeld?

Vraag jezelf af of je echt honger hebt of dat je wil eten omdat je niets te doen hebt. Vaak is dit ’s avonds een oorzaak dat veel mensen gaan eten. Als je jezelf deze vraag stelt en het antwoord is dat je verveeld bent, zorg voor afleiding (stap 7).

7. Afleiding

Elke keer als je de behoefte hebt om ongezond te eten, zorg dan voor afleiding. Ga een stukje wandelen, maak je keuken schoon, ga een boek lezen, of wat dan ook. Als je jezelf afleidt van je eetlust, is de kans groot dat het verdwijnt.

8. Meet wat je eet!

Het is bewezen dat je minder eet wanneer je het aantal calorieën dat je dagelijks binnen krijgt bijhoudt. Dit komt vooral omdat je heel bewust bezig bent met wat je eet. Daarnaast kan het ook confronterend zijn om te zien hoe veel je die dag al hebt gegeten en je dat bakje chips ’s avonds laat staan. Het kan dus erg helpend zijn om bij te houden wat je eet en drinkt. Bijhouden kan bijvoorbeeld via de app MijnEetmeter.

9. Out of sight, out of mind

Leg je ongezonde tussendoortjes op een plek waar je ze niet ziet of niet snel bij komt. Als je snacks binnen handbereik zijn, kom je eerder in de verleiding om ze te pakken. Stop ze dus goed weg. Onderzoek wees uit dat wanneer je iets moet openen om bij je snack te komen, men minder snel ging snacken. Je bent je dan namelijk heel bewust van je gedrag. Wanneer je snacks in de kelder op de bovenste plank liggen, zal je minder snel last hebben van ‘snaccidents’, het per ongeluk opeten van een Party-bag Lay’s chips.

10. Tot slot: zorg voor een gunfactor

Af en toe ongezond snacken mag zeker. Gun het jezelf! Het is namelijk best helpend om jezelf zo nu en dan te belonen met een stukje chocola. Op deze manier heb je ook nog wat om naar uit te kijken. Als je van jezelf niets ongezonds meer mag eten, dan is de kans groot dat je een keer breekt en dan alles eet wat los en vast zit.

Trakteer jezelf af en toe op iets lekkers, maar dan met mate!

Lees ook: De schijf van vijf: Kan je dat eten?

Gratis proefles?

Benieuwd of een personal trainer iets voor jou is? Ontdek het tijdens een gratis proefles!