Waarom is vocht belangrijk voor je lichaam?

Het is belangrijk om dagelijks genoeg vocht binnen te krijgen. Waarom eigenlijk? En hoe veel moet je dan drinken per dag? En wat zijn gezonde opties om te drinken? Je leest het allemaal in dit artikel!

Vocht is belangrijk!

Door dagelijks voldoende te drinken, help je je lichaam om gezond te blijven. Vocht draagt namelijk positief bij aan de opname van voedingsstoffen in de darm. Ook helpt vocht bij het transport van stoffen in het lichaam, zoals voedings- en afvalstoffen. Daarnaast is vocht belangrijk bij het regelen van de lichaamstemperatuur.

Wist je dat je door te eten ook vocht binnenkrijgt? Je krijgt alleen de meeste vocht binnen door te drinken. Dat klinkt erg logisch, maar er zijn genoeg mensen die dagelijks te weinig drinken.

Vocht per dag

Een volwassen persoon moet dagelijks zo’n anderhalf tot twee liter vocht binnenkrijgen. Hoe veel vocht je precies nodig hebt, is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuur, hoe veel je beweegt, je gezondheid of je leeftijd.

Ook dat is niet vreemd. Als het bijvoorbeeld erg warm weer is of wanneer je veel beweegt, dan verlies je veel vocht doordat je transpireert. Je moet dan meer drinken dan wanneer het minder warm is of wanneer je minder beweegt.

Wat gebeurt er als ik te weinig vocht binnenkrijg?

Als je langere tijd te weinig vocht inneemt, dan krijg je uitdrogingsverschijnselen. Je kan dit merken aan deze tekenen:

  • niet of weinig plassen, donkere urine
  • dorst
  • droge mond en tong
  • hoofdpijn
  • verstopping
  • snelle ademhaling en hartslag
  • koude armen en benen
  • weinig of niet transpireren, terwijl het warm is
  • verminderde elasticiteit van de huid
  • lusteloosheid
  • neiging flauw te vallen
  • verwardheid
  • sufheid

Je kan je voorstellen dat te weinig vocht in je lichaam op den duur erg schadelijk voor je gezondheid kan zijn. Goed blijven drinken, dus!

Moet ik dan alleen water drinken?

Nee, dat hoeft niet perse. Vocht zit in alle dranken, alleen is de ene drank gezonder dan de andere. De beste manier om genoeg binnen te krijgen, is door het drinken van water. Maar er zijn ook andere opties. Belangrijk is wel om water als basis te houden, in plaats van twee liter frisdrank per dag te drinken. Dat is natuurlijk niet gezond, omdat frisdrank veel suiker en andere stoffen bevat.

Naast water zijn dit een paar prima opties om te drinken:

  • Koffie (maar dan niet te veel door de cafeïne)
  • Zwarte of groene thee zonder suiker
  • Zero of light frisdranken (af en toe een glaasje dan)
  • Suikervrije siroop
Vocht

Zo lang je vooral water drinkt, is het niet verkeerd om dit af te wisselen met een van de dranken hierboven.

Tips om genoeg te drinken

Het is best veel om dagelijks twee liter vocht binnen te krijgen. Vooral als je aan het eind van de dag beseft dat je amper wat gedronken hebt en je ineens heel veel moet drinken om aan je vochtbehoefte te komen. Hoe blijf je gedurende de dag genoeg drinken? Hier wat tips:

  • Zorg dat je altijd een flesje bij je hebt, die je per dag een aantal keer leegdrinkt
  • Neem bij elke maaltijd en tijdens elke tandenpoetsbeurt een glas water
  • Zet een wekker op je telefoon, zodat je niet vergeet te drinken
  • Drink tijdens of na het sporten minimaal een tot twee keer een flesje leeg.

Lees ook: Hoeveel calorieën zitten er in alcohol?

Meer weten over water drinken? Bekijk deze video:

Gratis proefles?

Benieuwd of een personal trainer iets voor jou is? Ontdek het tijdens een gratis proefles!

Ontvang gratis mijn nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van al het nieuws rondom voeding, beweging en een gezonde leefstijl. Ontvang bijvoorbeeld de lekkerste gezonde recepten, motiverende video’s en meer!